Featured

About this Blog

"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"

‘Ice Breaker’



‘Ice breaker’ atau lebih dikenali sebagai sesi taaruf adalah satu aktiviti untuk melahirkan satu suasana yang ceria di mana peserta boleh ambil bahagian dan belajar.

‘Ice breaker’ adalah cara yang berkesan untuk memulakan satu program seperti program ‘team-building’. Ia berperanan sebagai “pembuka selera” sebelum memulakan suatu program.

‘Ice breaker’ biasanya diadakan sebagai aktiviti pemanas badan untuk ahli kumpulan mengenali antara satu sama lain dan mengeratkan ikatan silaturrahim. Biasanya aktiviti ini akan tertumpu pada perkongsian tentang peribadi diri seperti nama, hobi dan lain-lain.

Mengapa ‘ice breaker’?

Satu aktiviti atau game ice breaking yang dirancang dengan teliti dan dijalankan dengan lancar akan mempengaruhi perjalanan sepanjang program. Melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan, para peserta dapat mengenali antara satu sama lain, dengan para fasilitator dan mempelajari objektif program. Dengan cara ini, peserta dapat mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti lain dan menyumbang dengan lebih berkesan.

Bila masanya untuk menjalankan aktiviti ice breaking?

Sesi ice breaking dirancang untuk melepaskan kekakuan/kebekuan antara peserta dengan peserta atau antara peserta dengan Fasilitator, menghilangkan blok-blok yang ada, dan saling mengenal antara satu dengan yang lain dalam bentuk fun games dalam kelompok besar.
Sesi ini dijalankan apabila:
• Peserta berasa tidak selesa untuk bekerjasama
• Peserta tidak mengenali antara satu sama lain
• Peserta berkumpul untuk satu tujuan yang khusus


Aktiviti yang boleh dijalankan semasa membuat ‘ice breaking’
• Membentuk nama kumpulan, berdasarkan nama haiwan. Nyatakan kenapa anda
memilih nama haiwan tersebut. Nyatakan lima@5 nilai2 positif dan negatif
yang ada pada haiwan tersebut.
• Melantik atau memilih ketua dan penolong bagi setiap kumpulan.
• Membuat ‘trademark’ kumpulan. Kombinasi suara,musik,kata sorak dan
pergerakkan.
• Membuat bendera kumpulan, dan penjelasan bagi setiap objek yang terdapat
pada bendera tersebut.
• Membuat misi visi dan moto kumpulan
• Penyelesaian masalah dan pembentangan hasil kerja.

* Perkara yg paling penting adalah seorang fesi hendaklah kreatif kerana aktiviti diatas ini adalah sudah menjadi kebiasaan dalam sesebuah LDK. Maka, cara lain adalah digalakkan selagi mana objektif untuk sesi ice breaking ini tercapai.

0 comments:

Catat Ulasan